Undervisere mener studentene kan for lite på forhånd

Underviserne kritiserer studenters forkunnskaper, men skryter over egen evne til å motivere.

FORKUNNSKAPER. Studentenes forkunnskaper er ikke gode nok, er konklusjonen i rapporten Underviserundersøkelsen 2017, som samler vitenskapelige ansattes meninger om kvalitet i utdanningen. ARKIVFOTO: JARLE HOVDA MOE
Publisert Sist oppdatert

UNDERSØKELSEN:

  • NOKUTs Underviserundersøkelse viser hva vitenskapelige ansatte mener om kvaliteten i utdanningen.
  • 25.604 personer ble spurt. Av disse svarte 6567 at de har hatt undervisning de siste to årene, og deres svar er grunnlaget for resultatene.
  • NOKUT la fram undersøkelsen onsdag morgen.

Studentenes forkunnskaper er for dårlige, mens undervisernes egen kompetanse og evne til å motivere er det beste med studiene. Dette er konklusjonen etter at Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) spurte over 25.000 vitenskapelige ansatte om hva de mener om kvaliteten i norsk utdanning.

– Jeg er bekymret for dette feltet og glad det nå settes på dagsorden. Vi trenger et større samspill mellom videregående og høyere utdanning, sa Terje Mørland, direktør i NOKUT, under onsdagens presentasjonsmøte av rapporten.

I morgentimene onsdag ble rapporten offentliggjort. I tillegg til å kritisere forkunnskapene til studentene, er underviserne misfornøyde med tid og andre ressurser de får til undervisning og veiledning, samt støtte fra studieprogramledelsen.

Fornøyde med innsatsen

Samlet sett rapporterer underviserne at variasjonen på det faglige startnivået i studentgruppene de møter er stort og at studentene mangler tilstrekkelige forkunnskaper. De er imidlertid fornøyde med studentenes innsats og engasjement.

– Stadig flere velger å ta høyere utdanning. Da må vi også regne med at nivået på studentene som tas opp vil variere, men det som kommer fram i Underviserundersøkelsen må vi ta på største alvor, sier direktør Terje Mørland i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også stor variasjon mellom utdanningene. Medisin, odontologi, farmasi, rettsvitenskap og arkitektur kommer best ut, mens barnehagelærer, grunnskolelærer og sosialfag kommer dårligst ut når det gjelder nivået på forkunnskaper. 

– Viktig for undervisningskvalitet

På presentasjonsmøtet til NOKUT ble kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) spurt om hva han tenker om funnene.

– VIKTIG FOR KVALITETEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener det er viktig med gode basiskunnskaper når man skal begynne i utdanningen. ARKIVFOTO: Toril Sunde Apelthun.

– Selvfølgelig har det studentene kommer inn med mye å si for kvaliteten på opplæringen. Det betyr ikke at man skal kunne alt, men det å ha en basis av forkunnskaper er viktig for undervisningskvalitet, sa han.

Leder i Norsk studentorganisasjon, Mads Beldo, sier til Studvest at løsningen på problemet med lite forkunnskaper ligger i videregående skole.

Powered by Labrador CMS