– Den indre konflikten er i hovedfokus
21 til 25. oktober blir det vist en samling av kortfilmer kalt «Kort fra vest» på Bergen internasjonale filmfestival (Biff). Blant disse er kortfilmen «Mat». Film- og TV-produksjonsstudenten Gabriel Goujon (23) står bak.
Mat er en dystopi, basert på en novelle av Olav Øyehaug. I filmen har menneskene gått tom for kjøtt og avler derfor fram et fuglemenneske av mennesker som likner på fugler. Goujon forklarer at de gjør dette helt til fuglemennesket blir så ulikt mennesket selv, at de kan drepe og spise dem med god samvittighet.
– Hvordan endte «Mat» opp på programmet til Biff?
– Filmen startet som en skoleoppgave som vi så potensial i, og som vi derfor valgte å jobbe videre med. Etter å ha gjort mye etterarbeid, sendte vi den inn til BIFF.
Mat er den første filmen Goujon har sendt inn til en festival. Noen av de andre filmskaperne i samme kategori har vært foreleserne til den unge filmskaperen.
– Dette føles virkelig som første steg inn i den profesjonelle filmverdenen. Det er spennende, dritskummelt, men også veldig gøy.
Absurd handling og revyerfaring
– Handlingen er superabsurd. I kortfilmen befinner vi oss i en tid hvor fuglemenneskene prøver å bli assimilert tilbake til samfunnet, og vi får se en date mellom et fuglemenneske og et vanlig menneske. Filmen er full av undertekst, og derfor er nok dette en film man kan se to ganger.
Goujon har selv drevet med skuespill, blant annet var han revyskuespiller i to år da han gikk på videregående i Oslo. Året etter jobbet han som instruktør for den samme revyen.
– Erfaringene som revyskuespiller ga meg nok en ganske annen vinkling da jeg startet på filmstudiet. Jeg er særlig opptatt av å finne tråden mellom publikum og skuespiller. Som regissør har jeg en finger med i alt jeg har lyst til. Jeg overlater mange av oppgavene til andre som er bedre enn meg og fokuserer hovedsakelig på det jeg selv er god på. Så da ga det mening å komme seg på den andre siden av kameraet.
– Er det en regissør som du er særlig inspirert av?
– Joachim Trier, som har laget Verdens verste menneske. Denne filmen er veldig gjennomført på det estetiske. I tillegg er Trier veldig god på det karakterdrevne. I Mat er det kanskje ikke så veldig synlige fellestrekk mellom meg og Trier, men jeg tar uten tvil inspirasjon av han i noen av de andre filmene jeg lager. For meg er det særlig karakterene, det følelsesmessige, og den indre konflikten som er i hovedfokus.
– Du må kunne alle reglene for å kunne bryte dem
Goujon påpeker at det å være løsningsorientert, kreativ og ha sosiale ferdigheter kommer godt med som regissør. Kommunikasjonen med skuespillerne er også veldig viktig for et godt arbeidsmiljø på sett.
– Du må klare å vise hva du har lyst på og ta tak i konkrete detaljer slik at skuespillerne får knagger å klatre på. Jeg mener også at det er viktig å lære seg alle tekniske regler innen feltet ditt, som å skrive synopsis og dagsplaner. Du må kunne alle reglene for å kunne bryte dem, og om du skal bryte dem, så må du ha en grunn til det.
– Har dere fått økonomisk støtte til å produsere filmen?
– Mat var i starten en film som ble lagd i regi av skolen og da var det omkring 2000 kr i budsjettet. Det gikk til sminke, rekvisitter og mat til crewet. Da vi senere videreutviklet kortfilmen var vi heldige og fikk hjelp av flinke folk, blant annet en lydmann som rensket opp i alt vi hadde gjort av lydopptak. I tillegg var skuespillerne i bunn og grunn bekjente. Thea Grønner spilte i en av mine første filmer, mens Herman Vang er en kompis av partneren min. Når det gjaldt etterarbeidet, måtte vi ta litt av egen lommebok. Det var likevel ingen store summer inne i bildet.