Jeg trodde jeg var frisk, men så kom proteinosten
Matindustrien selger oss noe vi ikke trenger, og kroppspress kommer med på kjøpet.

Dette er en kommentar. Teksten gir uttrykk for forfatterens egne meninger.
Årets matnyheter får meg til å tro at jeg lever i konstant proteinunderskudd.
Q-meieriene har lansert proteinmelk og proteinyoghurt, og Tine reklamerer for proteinrik iskaffe og Norvegia-ost. Synnøve stiller også med proteinost- og yoghurt i hyllene, samtidig som Fjordland har lansert proteingrøt.
Hva blir det neste? Proteinvann?
Det er umulig å ikke få med seg at proteinrike matvarer som cottage cheese, egg og Skyr lenge har vært i vinden. Men årets mangfold av «proteinrike» matnyheter har nå gått over grensen, og det gjør meg sint.
Unge, særlig jenter og nå i økende grad også gutter, sliter med et usunt kroppsbilde. I et samfunn der utseende stadig er i fokus, er det lett å la seg påvirke negativt. Fysisk aktivitet og et sunt kosthold er viktig, og skal heies frem, men når fokuset på trening og ernæring går over i en besettelse, blir det problematisk.
Derfor er det ekstra bekymringsverdig når «folkekjære» produsenter som Tine og Q-meieriene utnytter den ekstreme trenden rundt kosthold og trening blant unge. De hiver seg på proteinbølgen og markedsfører produkter som om vi lider av akutt proteinmangel.
Disse produktene får i tillegg ofte to ekstra merkelapper: lite fett og lite sukker. Synnøves proteinyoghurt er for eksempel fettfri og uten tilsatt sukker. Budskapet er tydelig: veien til lykke er å være muskuløs og slank.
Det er ikke en helsefremmende trend.
I tillegg er det verdt å påpeke at ost, melk og yoghurt allerede er naturlig proteinrike matvarer. Til og med grøt inneholder protein.
Deriblant VG og Aftenposten har spurt kostholdseksperter om behovet for «ekstra» proteinrike produkter. Det gjennomgående svaret er nei. De fleste får i seg nok protein gjennom et balansert kosthold. Selv de som trener mye, dekker sitt behov gjennom et generelt økt matinntak.
Tine og Q-meieriene vet dette. Det er en grunn til at proteinmelk først lanseres nå, og ikke for ti år siden. De vet at protein og kropp trender blant unge, og at de som alle andre, er sårbare for markedsføring. Dette utnytter de, og det er høyst kritikkverdig. Unges helse er ikke en trend og kroppsbildet vårt er ikke til salgs.
Men i markedet rår tilbud og etterspørsel. Tine forsvarer seg med at de bare svarer på forbrukernes ønsker. Er det noe feil med det?
Ja, når de ukritisk retter seg etter en trend som forsterker kroppspress og får unge til å tro at mer protein er lik bedre helse. Dessuten stiller jeg spørsmålstegn ved hvor «ekte» etterspørselen er. Få vet hvor mye protein de faktisk trenger, men i proteinhysteriets tidsalder er det lett å tro at «jo mer, jo bedre».
Kritikkverdig er det også at Tines naturlige proteinrike Norvegia-ost ikke inneholder et eneste gram mer protein enn lettosten deres. Den sistnevnte inneholder til gjengjeld mer K-vitamin og er langt billigere.
Men dette er ikke den informasjonen produsentene ønsker at vi forbrukere skal kjenne til.
Fysisk aktivitet og et balansert kosthold er og forblir viktig. Proteinost er og forblir unødvendig. Det er ikke utseendet ditt som definerer hvem du er – det er faktisk innsiden som teller.