Kultur

De hadde et mål om å selge 100 gensere. De solgte 2000.

I fjor skapte medisinstudentene blest med genseraksjonen sin. Nå har de vunnet prestisjetung pris for prosjektet.

MEDHUM. Medisinstudentene Sara Eriksen, David Teigen, Maren Buskoven og Nesjla Syrous skapte blest med genseraksjonen sin i fjor. Nå har de vunnet pris. ARKIVFOTO: NORA ELVESTAD REINSNES
Publisert Sist oppdatert

Hva er MedHum?

  • Forkortelsen står for medisinstudentenes humanitæraksjon.
  • Den arrangeres annethvert år.
  • Består av bøssebæring, bamsesykehus, konserter og fester i en rekke store byer i Norge.

Knut Arild Hareide og Josefine Pettersen fra SKAM har blitt sett i genseren. Nå har studentene bak aksjonen vunnet pris.

Genseren er laget og designet av organisasjonen Medisinstudentenes humanitæraksjon (MedHum), og inntektene går til UNICEFs prosjekt «Makani – My Space» – helse- og læringssentre i Jordan.

– Skriften på genserne understreker at barn uansett er barn, uavhengig av situasjon og hvor de kommer fra, forklarte nestleder i MedHums sentralstyre, Maren Buskoven, til Studvest i fjor.

«Målet om 100 solgte ble til 2000»

Prisen MedHum har vunnet er Sponsor- og Eventprisens «Årets Perle». Dette skriver juryen om avgjørelsen:

«Årets Perle varmer. Den viser hva engasjerte enkeltmennesker kan få til sammen. Den viser at et ønske om å gjøre hverdagen litt bedre for noen av våre mest sårbare, kan få en liten idé til å fly høyt og langt. Vinneren av Årets Perle ønsket å sette fokus på syriske barns psykiske helse i en flyktningleir i Jordan og lanserte en liten genserkampanje for å skape oppmerksomhet om en større årlig innsamlingsaksjon i fire norske byer.

Gjennom kreativt innhold i sosiale medier og hjelp av frivillige studenter og kjente profiler i ulike målgrupper, skapte den lille kampanjen et voldsomt engasjement. Også utover landegrensene. Målet om 100 solgte gensere ble til 2000. Medisinstudentenes humanitæraksjon samlet inn over 400.000 til den nasjonale aksjonen. #LaBarnVæreBarn, og UNICEFS viktige arbeid med psykososial hjelp til syriske barn. Juryen faller pladask og gratulerer vinneren av Årets Perle som viser at selv små og kreative ideer kan bli til noe stort».

Genseraksjon 2.0

Nasjonal leder for aksjonen, David Teigen, forteller til Studvest at de har store planer for hvordan de kan bygge videre på suksessen fra i fjor.

– Vi er nå i gang med planleggingen av ny aksjon, MedHum 2020.

Fram mot 12. mars skal medlemmene stemme over hvilket prosjekt de skal jobbe med de neste to årene.

– Vi gleder oss til å ta fatt på neste periode, og har store ambisjoner for aksjonen som kommer, forteller Teigen.

LEGE UTEN GENSER. David Teigen er nå nasjonal leder for aksjonen. Forrige sommer dro han landet rundt med en campingvogn. ARKIVFOTO: JULIE GÜNTHER

– For ikke å snakke om en mulig genseraksjon 2.0 og ny sommerturné!

Powered by Labrador CMS