– Det er viktig å informere om at verden går fremover
«Verdens Beste Nyheter» formidler framskritt og positive nyheter i et ellers mørkt medielandskap.
Informasjonskampanjen «Verdens beste nyheter» har som mål å rette søkelyset mot positive tiltak som skjer i verden. Nå ønsker kampanjen å teste effekten av gladnyheter gjennom et digitalt eksperiment. I perioden fra 17. til 24. september skal den utforske hvordan gode nyheter kan påvirke nordmenns tenkemåter og handlingsmønstre.
Et mer nyansert nyhetsbilde
UiB-studenten Kristoffer Klepp Moe (22) er nestleder i SAIH Bergen, en av kampanjens samarbeidsorganisasjoner. Han trekker frem at «Verdens Beste Nyheter» er med på å nyansere nyhetsbildet.
– Nyhetsbildet kan bli ensidig og det kan være mye negative nyheter. Det betyr ikke at vi ikke skal ha fokus på dem, men det er viktig å bli informert om at verden går fremover, selv om det kanskje ikke virker sånn akkurat nå, sier han.
Deltakerne i prosjektet vil motta positive nyhetssaker i Facebook Messenger, og svare på et nytt spørsmål hver dag. Kampanjen vil så samle inn alle resultatene og publisere funnene på sin nettside, ifølge Moe.
Sampol-studenten forteller videre om hva det heldigitale eksperimentet kan føre med seg:
– Målet er å spre de positive nyhetene, og få vite om man blir mer glad og positiv av å lese dem.
Håp skaper motivasjon
Moe tror at den nyanserte kunnskapen i «Verdens Beste Nyheter» kan være med på å skape håp, og at håpet skaper motivasjon for videre handling.
Han forteller om flere positive utviklingstrekk i verden i dag:
– Sakene i avisa er veldig varierte. For eksempel har andelen som lever i ekstrem fattigdom gått ned med 68 prosent siden 1990. Utrydningstruede havskilpadder kommer tilbake og legger flere egg, Kina sier nei til engangsplast og India ønsker å gjøre jernbanen sin grønn.
– Det handler om å endre bildet man har av at verden går til helvete, og finne ut av hvordan positive nyheter kan endre måten man tenker og snakker om utviklingen i verden, sier Moe.
LES OGSÅ: