I helga møttes 40 studenter

For en rekke spilleglade studenter foregikk ikke helgens festligheter ute på byen. Studentene samlet seg heller i krigsherjede områder, stappfulle fotballarenaer, og ombord falleferdige romskip.

DIGITALT LAN. 40 studenter fra ulike institusjoner møttes over dataspill i helga.
Publisert Sist oppdatert

26. og 27. januar deltok nær 40 studenter i et digitalt LAN i regi av Studentrådet ved Fagskolen i Hordaland (FiH). «FagskuLANet» ble strømmet på Twitch.

– Spilling har vært en god distraksjon det siste året. Gjennom gaming får man noen å sosialisere seg med. I en tid hvor man må sitte mye hjemme, får man noen digitale venner å forholde seg til, sier Studentrådsleder på FiH Tom Alexander Østensen (27).

Østensen og Studentrådsstyret savnet flere e-sportsarrangementer for studenter i Vestland. Løsningen ble å arrangere en digital konkurranse der studenter fra blant annet UiB, Fagskolen i Hordaland, NLA, og HVL deltok i noen av verdens mest populære gratisspill. 

Studentrådslederen forklarer at de valgte gratisspill som «Call of Duty: Warzone», «Rocket League» og «Among us» for å inkludere flest mulig studenter i arrangementet. 

– Vi har lyst til å inkludere flest mulig studenter fra alle skoler. Vi ønsker at Fagskolestudenter og akademiske studenter kan bli kjent gjennom arrangementet, og få flere bekjentskaper i den tiden vi er i nå, forteller Østensen. 

Motvirker ensomhet

Ifølge en undersøkelse fra Folkehelseinstituttet i desember, føler én av tre norske studenter seg ensomme. Østensen og medstudenten Petter Reistad (20) mener dataspill kan hjelpe studenter som en distraksjon, men også som en sosial arena.

–  Det er viktig for psykisk helse at man kan få delta på noe sosialt, selv om det er digitalt. Mange sitter på hjemmekontor, og man blir liksom ikke kjent. Vi ønsker å vise at spill er veldig undervurdert i disse tider, sier Østensen.  

Reistad påpeker viktigheten av å ha noen å snakke med utenom lange Zoom-forelesninger. 

– Det hjelper å snakke med folk. Hvis du sitter på en Zoom, og bare hører på stemmen til læreren hele dagen, hjelper det med en pause ved å prate og spille med medstudenter.

Kan virke positivt på psykisk helse

Turi Reiten Finserås er psykolog, og ansatt som Førsteamanuensis ved Institutt for klinisk psykologi. Finserås har drevet forskning på dataspillavhengighet, men forteller også om positive virkninger for studenter som samles i den virtuelle verden.

– Dataspill kan være en arena hvor man kan være sosial, og dermed være med å motvirke en følelse av ensomhet. Spesielt nå under koronakrisen er det positivt at studenter har funnet nettløsninger for å være sosiale og ha det gøy sammen, sier Finserås.

Finserås er positiv til arrangementet, og mener den offentlige samtalen om dataspill som hobby ikke alltid skal sees i sammenheng med de få som får problemer på grunn av dem. 

– Dataspill er en hobby som kan være engasjerende, gi mestring og være en sosial arena der man møter personer med like interesser. Det kan virke positivt på den psykiske helsen, sier Finserås.

LAN til sommeren?

Nå håper Østensen at slike arrangementer kan inspirere andre til å arrangere egne e-sportsarrangementer i fremtiden. 

– Dette er på mange måter et prøveprosjekt. Til sommeren skal vi kanskje prøve oss igjen, og forhåpentligvis samles på campus, smiler Østensen.

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS