Kan alt være kunst?
Denne høsten har Studvest undersøkt ulike typer kunst i Bergen, men hva er egentlig greia med samtidskunst? Vi har tatt en prat om kunst og livet med kunsthistoriestudent «UiB-Carl» Ruge.
Hva skal til for at noe kan kalles for kunst? Kan en haug med jord være kunst? Det kan virke som samtidskunstnere tøyer grensene stadig lenger.
Det handler om kontekst, mener Carl Ruge, som studerer kunsthistorie på Universitetet i Bergen (UiB) og jobber som en av studentambassadørene for universitetet.
Nedgravde følelser
Inne i Bergen Kunsthall omgir store jordmasser oss. På gulvet er det tente lys, luften er tett og klam. Ruge beskriver at rommet gir følelsen av å være nede i en grav.
Et kort spørsmål sparker i gang en lengre samtale om opplevelser, følelser og verdier.
– Er disse store jordmassene kunst?
– Siden vi er i en kunsthall så sier jeg ja. Kunst er kanskje noe folk ser for seg at man henger på veggen, dette er ikke så lett å henge på veggen. Installasjonen foregår her og nå, man kan ikke bare putte det i en boks eller ta et bilde, man må oppleve det.
Høstens utstilling med jordmasser kan kanskje ved første øyekast føye seg inn kategorien: kunst? Mange har nok besøkt et kunstmuseum og sett et verk som ikke imponerer, eller kanskje imponerer det fordi man ikke forstår hvorfor det har fått en plass inne i et museum.
– Det går ofte igjen at folk sier; «dette kunne jeg gjort selv». Alle verk er ikke alltid like teknisk utfordrende. Med samtidskunst er jeg helt enig i at et verk i seg selv ikke er overbevisende, særlig i forhold til gamle verk hvor man kan se at kunstneren har dedikert mye tid til å lage noe flott. I dag må kunstneren vise at de kan skape verk som formidler noe, flere enn én gang.
– Hva er god kunst?
– Det er vanskelig å ikke svare med en klisje. God kunst får meg til å føle noe. Dårlig kunst fascinerer ikke.
Fasade og ærlighet
Ruge mener at kunstinteresse i dag handler mye om fasade. Utsagnet får denne journalisten, som arrangerer et kunstintervju i et forsøk på å inntre i rollen som kulturjournalist, til å se innover. I møte med kunsten bør man legge fasaden til side, la følelsene få plass, sier Ruge.
– Jeg synes man skal bruke kunst og museer som en arena hvor man kan være litt mer sårbar. Dropp fasaden, og prøv heller å stille spørsmål og finn ut av ting. Ta med deg noen gode venner på museum, som du kan være ærlig med.
Sårbarhet inn i kunsten gjør også at Ruge foreslår at et kunstmuseum er en god arena for å bli kjent med nye.
– Er det et bra datested?
– Det vil jeg si, bare ikke gå med en kunsthistoriker, vi blir bare besserwissere.
Sosiale medier og kunst
En lokkelyd fører oss innerst i lokalet hvor det er en vegg preget av bokstaver og barnetegninger. Fargene i rommet er visuelt tiltrekkende. Studvest plasserer Ruge fremfor veggen og knipser noen bilder, mens lyden skingrer i ørene.
– Tror du folk kommer hit for bildet?
– Det kan godt være. Man skal nok ikke se bort fra at kunstnere og kuratorer bevisst setter opp en «bildevegg». Samtidig synes jeg jo at det er kult at kunst av og til bare er kult.
– Kunst i dag bærer nok preg av at folk skal legge det ut på Instagram. Folk er opptatt av å oppfattes som folk som går på museum.
Videre dreier samtalen inn på opplevelsen av kunst fra den gang da, og nå.
– Ser man på det gamle så er det gjerne nyttig å ha historisk kontekst, slik forstår man hvorfor de ulike motivene fremstilles som de gjør. Dette blir en motsetning til samtidskunst, hvor man kjenner sin egen kontekst. Derfor treffer kanskje bildene mer direkte, fordi man ikke trenger å ha på kunnskapsbrillene.
I endring
Mange kunstmuseer har faste utstillinger som ikke endrer seg. Det er nok ikke fordi de ikke vil at du skal komme tilbake.
– Hvorfor skal man oppsøke samme kunst flere ganger?
– Du vil trolig endre deg over tid. Personlig har jeg endret de siste årene hvilke bilder jeg henger meg opp i. Ved å besøke flere ganger, kan man utvikle et mer personlig forhold til utstillingen.
Ruge sier videre at kommende kunstnere inspireres av kunst som stilles ut i dag, og at du derfor burde oppsøke samtidskunst nå, for å bedre kunne forstå fremtidens kunst.
Trenger ikke like alt
Ruge har lært å innta kunst gjennom studiene sine. Metoden han bruker kan alle benytte for å forstå kunsten bedre. Særlig kunsten som kan være vanskelig å forstå, som en haug med jord innendørs.
– Man blir bevisst på hva ting får deg til å føle, og så prøver man å finne ut av hvorfor det får deg til å føle det slik. Så er det lov å si at man ikke liker noe også, så lenge man ikke avviser det med en gang.
Utenfor Bergen Kunsthall er luften frisk, og fordommer om at en haug med jord ikke kan være kunst er begravet for godt.