– Kunnskapsformidling er universitetenes samfunnsansvar

Mange av studiestedene i Bergen produserer egne podkaster for å nå ut til studenter, drive med kunnskapsformidling og tilby læringsressurser til studentene sine. Men funker det?

ILLUSTRASJON: Studvest
Publisert Sist oppdatert

Visste du at flere av studiestedene i Bergen produserer sine egne podkaster?

Blant rundt 20 eksamenslesende studentene på Høyden som fikk spørsmål om de kjente til podkastene, var det ikke en eneste som svarte ja. 

Likevel har den mest avspilte podkasten opp mot 5000 lyttere per episode. Podkastene med færrest lyttere, er nede på 20 lyttere per episode.

Hva oppnår studiestedene med å ha sine egne podcaster?

– Ypperlig markedsføringsstrategi

– I en generasjon med unge mennesker som har lyst til å høre på podkaster, er det en ypperlig markedsføringsstrategi for studieinstitusjonene, sier høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Morten William Knudsen. Han er ekspert på forbrukeratferd. 

Knudsen trekker frem at podkastene kan være et nyttig verktøy for å skape omdømme for studiestedene. 

«YPPERLIG: Høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Morten William Knudsen, mener podkaster er en ypperlig markedsføringsstrategi. PRESSEFOTO: Handelshøyskolen BI

 – Finnes det plass på markedet til flere podkaster?

De som har godt og relevant innhold er det plass for, godt innhold er basen.

Han oppfordrer studiestedene til å prioritere formidling av fag i større grad. Knudsen mener at dersom NRK klarer å være en kunnskapskanal, kan også universitetet være det.

– Kunnskapsformidling er universitetenes samfunnsansvar. 

Knudsen ser mot USA som var tidlig ute med pokaster produsert av studiesteder. 

– Stjerneakademikere i USA når ut til millioner mennesker. For eksempel var Frank Aarebrot en stjerne på formidling. Hvis han hadde hatt en podkast i dag, kunne den nådd ut til mange. 

Studentene vet ikke om podkastene 

Fortsatt gjenstår spørsmålet om hvor mange studenter og lyttere podkastene når ut til i dag.

Hanna Warankow (23), Sara Jacobsen (23) og Cornelia Saksvik (26) er midt i bachelorskriving i sosiologi. De har ulikt forhold til podkaster, men ingen av dem kjente til noen av podkastene til studiestedene i Bergen. 

– Hvis det hadde vært relevant innhold hadde jeg hørt på podkastene, men i utgangspunktet visste jeg ikke at det var podkaster knyttet til universitetet, sier Saksvik som til vanlig er glad i å høre på krimpodkaster.

Warankow hører sjelden på podkast, og tror ikke hun hadde vært så interessert i å høre på podkastene om hun hadde kjent til dem.

KJENNER IKKE TIL PODKASTENE. Hanna Warankow, Sara Jacobsen og Cornelia Saksvik har ulikt forhold til podkaster, men felles for alle var at de ikke kjente til at studiesteder i Bergen produserer egne podkaster. FOTO: Frida Måseidvåg

Både Jacobsen og Saksvik peker på innholdet som viktig for hva de hører på. I tillegg mener de at studiestedene kunne synliggjort podkastene mer. 

Må være interessant

Heller ikke Sebastian Fallet (27), som studerer nordisk, har hørt om noen av podkastene til studiestedene i Bergen.

Han forteller at han hører en del på podkast om ulike temaer, men at det er viktig at det ser interessant ut for at han skal høre på det. 

Så mange hører faktisk på

Studvest har samlet en oversikt over hvor mange lyttere noen av podkastene som studiestedene i Bergen produserer har. 

Bærekraft i bygg og by, HVL 

VIKTIG MED VARIASJON. Sebastian Fallet er glad i å høre på podkaster om mange forskjellige tema. Heller ikke han hadde hørt om studiestedenes podkaster. FOTO: Frida Måseidvåg

Bærekraft i bygg og by er en podkast hvor Anne Sofie Bjelland ved Institutt for byggfag ved Høgskulen på Vestlandet snakker med ulike fagfolk. Det legges ut en ny episode hver uke. 

Podkasten har rundt 350 lyttere per episode og opplyser til Studvest at målgruppen først og fremst er studenter, men også andre som er interessert i bygg, by og utvikling.

Lederskap, NHH

Lederskap er en podkast der forskerne Therese Egeland Sverdrup og Tellef Solbakk Raabe inviterer gjester for å diskutere aktuelle tema og relevant forskning. 

Blant podkastene Studvest har hatt kontakt, er Lederskap den med flest lyttere, med omtrent 5000 lyttere hver episode. For uke 19, som var sist gang de slapp episode, var de plassert som nummer 172 på den norske lytteroversikten Podtoppen.

Om egen podkast sier de at «målgruppen er alle som er interessert i ledelse. Det kan være studenter, ledere i offentlig og privat næringsliv, og andre som forsker på lederskap».

Popviten, UiB

UiB Popviten er en populærvitenskapelig podkast fra Universitetet i Bergen med ny gjest i hver episode. Podkasten ledes av Torill Sommerfelt Ervik. 

Popviten har omtrent 2000 lyttere hver episode.

– Vi ser at noen tema trekker flere lyttere enn andre. Den mest populære episoden «Diagnose: utbrent» har 8300 nedlastninger, forklarer Ervik i en e-post til Studvest.

Bærekraftseventyr med Jørgensen og Pedersen, NHH 

Bærekraftseventyr opplyser til Studvestat episodene deres har rundt 4-500 lyttere den første uka, men totalt får omtrent 1000-1500 lyttere. Det forklares gjennom at mange hører episodene lenge etter de er lagt ut.

– Jevnt over er lytterne våre særlig studenter, næringslivsfolk og folk som jobber på bærekraftsfeltet i næringsliv, organisasjonsliv eller offentlig sektor, skriver Lars Jacob Tynes Pedersen til Studvest.

Det er han og Sveinung Pedersen som leder podkasten.

GLUPod, HVL 

GLUPod er en podkastserie fra grunnskolelærerutdanningene ved Høgskulen på Vestlandet. Den tar opp aktuelle tema for å bidra til helhet og sammenheng i lærerutdanningene. Den skiller seg ut blant podkastene i denne oversikten ved at den i all hovedsak er ment som en læringsressurs for studentene ved studieprogrammet.

De opplyser til Studvest at de har alt fra 20-1000 lyttere per episode.

– Noen episoder kan være aktuelle å bruke på nytt for eksempel ved ny fagvalgperiode.

Powered by Labrador CMS