Ledelsen måtte ta på seg frivilliges roller. Nå snur det for konsertscenen.
– Vi har en helt ny rekrutteringsprofil, sier leder. Flere vil jobbe frivillig på Hulen nå sammenliknet med forrige semester.
I mars i år kunne Mehrvan Emami, leder for den frivillig drevne konsertscenen Hulen, fortelle at rekrutteringen ikke hadde vært optimal det siste året. Ideelt skal Hulen ha 150 frivillige medarbeidere. I vår var tallet 120.
– Det raser ikke akkurat inn med folk. Så ja, vi sliter, sa Emami til Studvest.
Dette semesteret har rekrutteringen gått bedre for konsertscenen. Per dags dato har Hulen 134 frivillige medarbeidere, forteller Emami.
– Personallisten svinger jo litt, men det går absolutt bedre nå enn i vår. Det er særlig viktig for driften av scenen på kveldstid, samt promotering av scenen og ulike eventer at vi har nok frivillige, forklarer lederen.
Hulen har i tillegg hatt en større andel frivillige som har «pampet seg» dette semesteret enn forrige. De frivillige får nemlig poeng hvert semester, basert på hvilken stilling de har på Hulen. Når de oppnår et visst antall poeng får de status som pamp, og beholder interngodene livet ut. Når frivillige offisielt blir pampet, jobber de ikke lenger, forklarer Emami.
– Men til tross for dette er vi kommet opp i et høyere antall frivillige dette semesteret.
Ny strategi
Da interessen avtok forrige semester, hadde ikke Hulen en etablert rekrutteringsstrategi. Det har de gjort noe med dette semesteret.
– Vi har en helt ny rekrutteringsprofil. Nå synliggjør vi oss selv, og arbeider aktivt for å fange interessen til frivillige, forteller Emami.
Denne synliggjøringen viser seg i form av flyers, klistremerker og bærenett, samt en egen emneknagg. I år har frivillige fra Hulen også stått mer på stand, både på studenttorget på Studentsenteret, Høgskulen på Vestlandet (HVL) og NLA.
Selv om man merker at tiltakene fungerer nå, vil frivillighet nok alltid gå litt opp og ned, mener Emami.
– Det kan være høy interesse i noen år, før det kommer perioder der man må jobbe mer for å finne nye frivillige.
Fra fulle ventelister til for få frivillige
Lederen forklarer at Hulen tidligere ikke gjorde noe spesielt for å tiltrekke seg frivillige fordi de rett og slett ikke trengte det.
– For fem-seks år siden hadde vi ventelister fordi det var som mange som ønsket å være frivillig. Da trengte vi ikke gjøre noe særlig for å tiltrekke oss folk, søkerne dukket opp av seg selv.
I vår var situasjonen veldig ulik glansdagene. Enkelte roller som skulle vært besatt av frivillige, måtte fylles av ledelsen.
– Det var et problem. Heldigvis skjer det sjeldent nå, sier Emami.
Fortsatt behov for flere
I tillegg til en ny rekrutteringsstrategi har de også økt fokuset på de nye rekruttenes første tid på Hulen. Tanken er at de frivillige skal få en myk start, og tid til å finne ut hvilke roller de trives best i.
– Det er viktig å være fleksibel og la folk prøve seg litt fram. Vi ser at det er mer sannsynlig at folk blir værende dersom de får en slags prøvetid i starten, sier Emami.
Til tross for at antall frivillige på Hulen øker, har Emami ingen planer om å lene seg tilbake nå.
– Nei, det skal vi absolutt ikke. Rekrutteringsstrategien vår har vist seg å virke godt, og vi vil fortsette med den fremover. Vi trenger fortsatt flere folk, understreker han.