Anmeldelser
Revyfølelsen er tilbake for fullt i aulaen på NHH
UKEN 2022 byr på en utrolig underholdende og fantastisk morsom revy, men med en kanskje litt for tynn rød tråd.
Endelig kan vi flokke oss sammen på vaklete plaststoler med en kald pils i aulaen på Norges Handelshøyskole (NHH) igjen. Fra lørdag 5. mars kan du se årets UKErevy. Revysjef Stine Njålstein har produsert en strålende revy med tittelen «Debut».
«Debut» handler om livets store og små første ganger. Deriblant første gang man blir avvist av en man liker, første gang noen kaller deg ekkel og første gang man dør.
Dette er et konsept som kan romme det aller meste av livets store og små utfordringer, og det er akkurat det denne revyen gjør. Likevel strekker noen av sketsjene seg litt vel langt vekk fra det som kan betraktes som den røde tråden. Jeg vet for eksempel ikke helt hvordan det at Brann-herrene har hatt en dårlig sesong kan betraktes som en førstegangshendelse.
Til gjengjeld er flere av sketsjene som passer dårligst med konseptet, de sketsjene som er klart mest underholdende. De er så gode og originale at det er forståelig at den røde tråden må bøyes og strekkes litt.
Sketsjene tar for seg mange aktuelle temaer av ulik alvorlighetsgrad. For eksempel «cancel culture», vaksinemotstandere, lite planlagt graviditet, Jonas Gahr Støres psykiske helse og Maskorama. Alt i alt legger tematikken opp til akkurat passe mye samfunnsdebatt og egoistiske problemstillinger til en studentrevy å være.
Det er vanskelig å velge bare noen høydepunktene fra årets UKErevy. Alle sketsjene fremstår som godt gjennomarbeidet, og sammen med store skuespillertalent hos aktørene, et forrykende godt revyband og flinke dansere kan det sjelden slå feil. I tillegg blir det brukt lerreter på hver side av scenen for å hjelpe tilskuerne med å henge med på sketsjene på mange ulike og kreative måter. For eksempel ved å illustrere musikalske numre med bilder eller som poengtavlen til en fotballkamp.
Et av de beste øyeblikkene i revyen finner sted i en barnehage, hvor en liten gutt blir avvist på brutalt vis av en jente for første gang. Sorgen uttrykkes i en utrolig sangprestasjon av skuespiller Stijn van Oorschot.
I sketsjen «Berits begravelse» møter vi en liberal prest som prøver å gjøre begravelse til en hyggeligere affære. Dette var rett og slett utrolig morsomt, og skuespiller Stine Sisselsdotter Stolpestad utfører rollen perfekt. Dette blir etterfulgt av den avdøde nordlendingen Berit, spilt av Jonatan Husøy, sitt valg mellom himmel og helvete. Dette var noe av det festligste revyen hadde å by på av både skuespill, humor, originalitet, koreografi og musikk.
Et siste høydepunkt som bør nevnes er en sketsj hvor tre jenter, spilt av Sara Hågensen, Mina Pettersen Dale og Stine Stolpestad, finner ut at de er gravide. Dette er et veldig godt gjennomført nummer som inneholder alt som gjør revy gøy.
Det er et jevnt høyt nivå over alle sketsjene, men som i de fleste revyer kan ikke alle være like gode. Noen av dem mangler litt originalitet og retning.
I sketsjen «Sex, rock and roll» møter vi noen som skal prøve å gjøre seksualundervisning kult gjennom musikk. Til tross for at dette alltid er ganske gøy, er dette noe de fleste har sett i en eller annen form tidligere, og det mangler derfor litt egenart.
I et kort musikalsk nummer synger en jente om hennes stolthet til hjemlandet. Dette kan først virke som Norge, men det viser seg fort at hun kommer fra et ganske annet sted. Dette var originalt nok, men passer ikke inn i «Debut»-konseptet og virker litt malplassert.
«Debut» er en kreativ og hysterisk morsom revy. Sketsjene er godt gjennomarbeidet, aktørene leverer strålende og bandet løfter hele opplevelsen til et nytt nivå. Den røde tråden og sammenhengen gjennom hele forestillingen kunne vært tydeligere, men kvaliteten på de enkelte sketsjene veier opp. Helhetsopplevelsen var utrolig, og man sitter igjen med den skikkelig gode, og savnede revyfølelsen.
UKErevyen 2022 vurderes til en sterk B.
- Les også: Tre UiB-studenter om hverdagen i Russland
- Les også: Hva er vitsen med høyere utdanning?