Slik overlever du Black Friday
Er det verdt å risikere livet og planeten for nye hodetelefoner? Hvordan kan du som student navigere mellom gode tilbud, trang studentøkonomi og miljøkrise? Det vil ekspertene svare deg på.
Å handle eller ikke handle på Black Friday? Studentene Studvest har snakket har helt ulike syn på den kapitalistiske høytiden, som allerede er godt i gang skal man tro reklamene på sosiale medier og de store plakatene med «Black Month» som har hengt i butikkvinduer i Bergen gjennom hele november.
– Black Friday er definitivt en miljøversting
Bærekraftspilotene for et klimanøytralt universitet ved Universitetet i Bergen (UiB) er et tiltak som skal inspirere og motivere studenter og ansatte til å gjøre det de kan av bærekraftige tiltak. Bærekraftspilot Kristine Ingeborg Sundet Gulla (25) er kritisk til Black Friday, og peker på en rekke problemer med shoppinghøytiden.
– Black Friday er definitivt en miljøversting, og det er flere negative faktorer.
Gulla peker på de enorme mengdene varer som skal pakkes og transporteres, noe som leder til mengder med søppel og utslipp av klimagasser. Hun nevner også at mange kleskjeder destruerer klær de får i retur. Dersom du er usikker på størrelsen og kjøper det samme plagget i flere størrelser og returner det som ikke passer, er det altså mulig at det ender opp som miljøfarlig avfall.
Et luftslott av tilbud
Bedrifter har tidligere skrudd prisene opp i forkant av Black Friday for å få tilbudene til å fremstå bedre enn det de er. En regelendring fra Forbrukertilsynet i fjor skulle gjøre at dette ble vanskeligere, ved at den laveste prisen de siste 30 dagene må oppgis. Gulla mener at det fortsatt er et problem, men at prisene nå økes veldig gradvis.
Gulla forteller at Prisjakt.no ser en gradvis økning i pris på diverse varer før Black Friday. Fordi butikkene er lovpålagt å vise den laveste prisen de siste 30 dagene, mener Gulla at de velger å øke prisen i god nok tid før.
– De lurer rett og slett forbrukere til å tro de sparer mye. Selv om det gjerne står at det er på femti prosent avslag, kan det i realiteten ofte være snakk om mindre enn syv prosent, sier Gulla.
Hun tror, til sin fortvilelse, at Black Friday er kommet for å bli.
– Black Friday blir ikke noe mindre, men heller større ved at det nå kjøres Black Week og Black Month, sier Gulla.
«Alt» er ikke på salg
Luksusfellens Hallgeir Kvadsheim tror, som Gulla, at Black Friday har kommet for å bli.
Kvadsheim forteller at det gjennomsnittlige reelle rabattnivået har ligget mellom syv og 16 prosent de siste årene, men folk forventer langt større rabatter.
Han sier videre at bedrifter ofte taper penger på tilbudene, men tjener på at folk også kjøper varer uten rabatter.
– Det er den største faren for lommeboken. At du ikke har en plan med handelen og ender opp med å kjøpe en rekke varer som ikke er satt ned, fordi man tror «alt» er på salg.
Undersøkelser viser at det fortsatt er mange butikker som setter opp prisene i god tid før Black Friday, for så å senke prisene uka før, sånn at de kan skilte med store rabatter.
Det gjelder ikke alle. Forbrukertilsynets regelendring gjør det litt vanskeligere å jukse med pris, forteller Kvadsheim.
Innhandlingsdilemmaet
Studenten Hedda Mogen Greve (20) er en av dem som ikke skal handle på Black Friday. Hun foretrekker å kjøpe brukt eller å få ting reparert.
Greve innrømmer likevel at hun har kjøpt ting hun ikke trenger etter å ha blitt fristet på sosiale medier. Om Black Friday-konseptet først skal eksistere synes hun at Black Month er det beste alternativet.
– Da får folk lengre tid til å tenke seg om.
Leo Zimmermann Gjærmundsen (20) har allerede benyttet seg av tilbudsmåneden og holder fangsten i en papirpose.
– Jeg kjøper ting jeg trenger og tar det fortløpende. Jeg har ikke planer om å kjøpe noe mer, sier Gjærmundsen om sine videre shoppeplaner.
– Her er et dilemma: Black Friday, Black Week eller Black Month?
– Black Month. Jeg er jo tilhenger av det, sier Gjærmundsen og gestikulerer til posen med skjorte fra Volt.
Elina Mathilde Voll (21) og Rodrigo Petiz (18) har store planer om å handle på Black Friday. Voll skal kjøpe klær, mens Rodrigo er på utkikk etter ringer, sko og basketutstyr.
– Hvor er fristelsene?
– Overalt, sier Voll og rister på hodet.
De får det samme dillemmaet som Gjærmundsen.
– Black Friday, fordi hvis tilbudene var så bra en hel måned hadde jeg ikke hatt penger på to måneder, sier Petiz.