Nå satser de større: – Du finner oss på Koengen om noen år
«Loftfæsthivalen» fortsetter ekspansjonen fra Anders Hareides lille studentleilighet og ut i den store verden. Nå har de inntatt Vaskeriet.
Konseptet Loftfæsthivalen startet først som en rekke fester Anders Hareide arrangerte i 2015 og 2016. Det var så vellykket at Hareide ønsket å prøve seg på en festival på et loft på Møhlenpris. Oktober 2016 ble den aller første Loftfæsthivalen avholdt, og derfra har det fortsatt å vokse.
Etter tre forsøk ble festivalen i 2018 stiftet som en offisiell organisasjon i Brønnøysundregistrene. Deretter arrangerte de sin første festival i det offentlige på Chagall i fjor.
Fra å kun ha vært Hareide og et par andre som sto bak organiseringen av den første festivalen, er de nå et styre på 9, i tillegg til en frivillig-gruppe på rundt 60, involverte.
Publikumsveksten har økt fra cirka 80-90 mennesker på den første festivalen til cirka 170-200 mennesker til stede på den til nå siste festivalen, estimerer Hareide.
«The Loft» som nytt konsept
Og nå har de altså utviklet seg enda et steg videre, med konseptet «The Loft» på Vaskeriet, som skal gi publikum «varierte kulturopplevelser».
The Loft skal arrangeres på Vaskeriet hver siste fredag i måneden fram mot neste Loftfæsthival i August. Vaskeriet tar ingenting for å huse konseptet utover inntjening på servering. Og målet er som tidligere, at alt eller mye av overskuddet skal gå til et veldedig formål, forteller Hareide.
PR-ansvarlig Anna Westermann forteller at de pleier å stemme over hvilket formål som skal motta overskuddet i etterkant av festivalene. Etter Chagall i fjor satt de igjen med cirka 4200 kroner, som i sin helhet gikk til Flyktninghjelpen. Artistene og kunstnerne tar heller ingenting for å opptre.
Med den raske veksten, fra en studentleilighet til å bli en aktør blant kulturlivet i Bergen, kan en lure på hvor det hele vil ende.
– Du finner oss på Koengen om noen år! spøker økonomiansvarlig Rolf Eirik Leonhard Sørensen.
Hareide forteller at det er veldig motiverende å jobbe med prosjektet når man opplever at det er en så økende interesse for det.
– Det må jo bety at det er en etterspørsel etter det vi driver med, sier Hareide.
Festivalen, eller «Fæsthivalen», har tre tydelige grunnprinsipper, forteller Hareide.
De skal vise fram en variasjon av ulike kunstformer, langt mer enn bare musikk. De skal også bidra til integrering av ulike etnisiteter og kulturer. Til slutt skal festivalen ha et humanitært fokus.
«The Godfather of the Loft»
Det er tydelig at leder for festivalen, Anders Hareide, fortsatt står sentralt i prosjektet. Mange av gjestene kommer bort for å hilse, mens han stresser rundt for å ordne det siste forestående i minuttene før showet starter.
Fra scenen blir han kalt «The Godfather of the Loft» av konferansieren. Økonomiansvarlig Sørensen sier lattermildt at man ikke kan gå rundt her uten å se trynet hans, og henviser til Loftfæsthivalens logo, der Hareides ansikt er det viktigste elementet.
PR-ansvarlig Westemermann, som til vanlig studerer juss, forteller at det er viktig at det konsertene skal være en møteplass for dem som er tilknyttet festivalen på ulike vis. Og det skapes en helt unik dynamikk mellom publikum og de som er på scenen, mener hun.
– Vi begynner å kjenne igjen mange av dem som kommer hit. Det skapes et lite samhold, også internt, forteller Westemermann.
Hareide, som selv er midt i innspurten på bacheloroppgaven i sammenliknende politikk, forteller at det er høy hobbyfaktor over prosjektet, og at det har gått relativt smertefritt å kombinere med studiene. Selv om det selvfølgelig tar en del tid, legger han til.