Derfor har det vært internettrøbbel på campus i høst
IT-avdelingen fant årsaken først nylig.
Tidvis tregt og ofte ikke-fungerende nett har vært situasjonen på Universitetet i Bergens (UiB) campuser siden semesterstart.Først nylig klarte IT-avdelingen å finne ut hva som var problemet etter å ha gjort en grundig analyse av programvaren.
– Vi har hatt utfordringer over en god periode, og fikk skikkelig problemer rundt semesterstart i høst, forteller IT-direktør ved UiB, Tore Burheim.
For mange brukere
Problemet oppsto som et resultat av at antall brukere ble for mange.
– Vi har hatt en jevn og sterk vekst i antall brukere over flere år, som nå gikk i taket. I høst fikk vi en markert økning i antall problemer uten at det var noen tekniske endringer som skulle tilsi dette.
Problemet lå ikke i selve det trådløse nettet, men i parametere i programvaren som en gang ble justert for å få nettbank til å fungere på UiBs nettverk Eduroam.
– Kom du med en ny mobiltelefon eller PC på Eduroam var det ikke ledige adresser til deg for å knytte deg til internett, sier han.
Fortsatt ikke problemfritt
At studenter og ansatte har irritert seg over nettet på campusene denne høsten var ikke nytt for Burheim og IT-avdelingen da Studvest tok kontakt.
– Vi var fullstendig klare over at det var et problem. Vi har jobbet med dette problemet veldig lenge og har definitivt hatt mye trykk på nettet siden før semesterstart. Vi har jobbet for å løse det, men fant ikke årsaken før nå nylig.
Det betyr imidlertid ikke at Eduroam fra nå av vil fungere knirkefritt. Burheim presiserer at det er de grunnleggende problemene som nå er løst.
– Det trådløse nettet kan ofte være en utfordring av mange årsaker, for eksempel mange brukere på et lite område. Vi jobber med å bedre dekningen, og bygger ut trådløst nett i takt med de midlene vi har til det, sier IT-direktøren.