Kutt på HVL: ny vei for fysioterapiutdanning
HVL kutter eksterne lærere i kvinnehelse for å spare penger. Nå satser høgskulen på eget personell, selvstendig læring og et gjennomgående kjønnsperspektiv.
Høgskulen på Vestlandet (HVL) står foran store omstruktureringer. Høgskolen får nemlig 60 millioner kroner mindre i 2025. Kuttet kommer på toppen av at Høgskolen har gått i underskudd de to siste årene.
– Kuttene har dessverre ført til en vanskeligere økonomi for mange utdanningsinstitusjoner, inkludert oss. Dette har krevd en omstilling som vi nå er midt oppe i, forklarer instituttleder på Institutt for helse og funksjon til Høgskulen på Vestlandet (HVL), Gunnar Slettaløkken.
Nå har ikke høgskolen råd til å leie inn eksterne fagpersoner i samme grad som tidligere. Slattaløkken understreker at dette gjelder hele høgskolen, ikke bare undervisningen i kvinnehelse.
– Dette er et sparetiltak som gjelder fakultetet og hele høgskolen, og vi må i større grad bruke eget personell, sier Slettaløkken.
HVL ville ikke oppgi hvor mange eksterne lærere som kuttes.
Ble ikke informert
Fysioterapistudentene Ann-Kristin Nystøyl Nicolaisen og Hanna Torvanger er på sitt tredje år i bachelorstudiet, og uttrykker frustrasjon over manglende kommunikasjon fra HVL.
– Det var noen spekulasjoner og rykter blant studenter, men ikke noe konkret. Da Bergensavisen publiserte en artikkel om kuttet av eksterne lærere, trodde alle at all undervisning av eksterne lærere skulle kuttes. Etterhvert kunne lærerne fortelle at det ikke helt stemmer, forteller Hanna.
Hvor det skulle kuttes konkret, fikk de ikke vite.
Studentene er usikker på hvordan kuttene vil påvirke studiet og synes det er slitsom at det ikke blir kommunisert direkte fra høgskolen.
– Noen av forleserne fortalte at de måtte kutte 50 prosent av undervisningstiden, sier Ann-Kristin.
Hun påpeker at det ikke bare gjelder undervisningen i kvinnehelse, men også indre medisin og medisinsk teori.
- Kjipt at akkurat kvinnehelse rammes
Studentene forstår at høgskolen må iverksette sparetiltak, men forstår ikke hvorfor akkurat kvinnehelse blir rammet.
– Det er veldig kjipt at akkurat undervisningen i kvinnehelse kuttes. Kjønnsspesifiske helseutfordringer rammer halvparten av befolkningen, sier Hanna.
Hun mener at undervisningen i kvinnehelse allerede var mangelfull før kuttet. Ann-Kristin deler bekymringen og legger til at HVLs egne lærere ikke har tilstrekkelig erfaring på feltet.
– HVLs egne lærere har lite praktisk erfaring i arbeid med kvinnehelse. Undervisningen mangler konkrete eksempler og vi sitter med mange spørsmål igjen som ikke blir besvart, forteller Ann-Kristin.
Ifølge studentene er forskningen som blir brukt i undervisningen utdatert. Eksterne lærere hjelper med å fylle manglene.
– Vi hadde en uke med undervisning av tre eksterne lærere, det var veldig hjelpsomt. De avklarte flere myter om kvinnehelse, lærte oss om plager som spesielt rammer kvinner, samt vanlige utfordringer i arbeidslivet og hvordan vi snakker med pasienter, sier Hanna.
Mer selvstendig læring og gjennomgående kjønnsperspektiv
Fagseksjonsleder for Bachelor Fysioterapi, Joost Van Wijchen, mener at studiet er ikke tilrettelagt for å gå i dybden på alle fagområdene. Han ser omlegging av pedagogikk og kvinnehelseperspektivet som en mulighet til å forbedre læringsmodellen og beholde studiekvaliteten utøver sparetiltak.
– Vi beveger oss fra temabasert undervisning til en mer integrert tilnærming, der kvinnehelse inngår i flere deler av studiet, spesielt i kasusbasert og klinisk resonnering, sier Van Wijchen.
Han understreker at høgskolen fortsatt skal bruke eksterne lærere der det er mest behov.
– Vi har avsluttet samarbeidet med enkelte eksterne kvinnehelsefysioterapeuter. Samtidig jobber vi tettere sammen med både interne og eksterne ressurser, blant annet jordmor-utdanningen fra HVL og faggruppen for kvinnehelse til Norsk Fysioterapeutforbund. Det skal sikre oppdatert og praksisnær undervisning, sier van Wijchen.
Tilnærmingen følger HVL sin nye strategi med et gjennomgående kjønnsperspektiv på tvers av undervisningen. I stedet for separat undervisning i kvinnehelse skal temaet integreres i flere deler av studiet. Van Wijchen sier at det samme skal gjelde for andre marginaliserte grupper.
Som følge av presset økonomi måtte undervisningstiden reduseres med 20%. Høgskolen vil bruke anledningen til å gi studentene større rom for selvstendig læring og refleksjon av undervisningsinnhold.
– Det er kanskje mer ubehagelig for studentene å bli mer utfordret og ha mer ansvar, men det forbereder dem på kompleksiteten i fremtidig arbeidsliv.
På spørsmålet hvorfor studentene ikke ble informert, svarer han at endringene har blitt gjort innenfor rammene av eksisterende studie- og emneplaner, og at det derfor ikke krever å informere studentene, men at han er åpen for samtaler.