Dette tror studentene er grunnen til Frps vekst
Ny fra Sentio viser rekordhøy oppslutning for FrP blant studenter. Studvest har spurt bergenstudenter hva de tror er årsaken til partiets popularitet.
Misnøye med regjeringen, personlig økonomi og smart bruk av sosiale medier. Studentene peker på flere årsaker til FrPs økende popularitet blant unge.
Studentøkonomi i fokus
– Det handler om helt konkrete ting i hverdagen vår, forteller Emma Toth og Madeleine Eriksen. Sykepleierstudentene kan se hvordan FrPs fokus på økonomi og individuell frihet appellerer til studenter.
– Utvidet frikort og maksgrense for hvor mye man kan tjene ved siden av studiene uten at det påvirker studiestøtten syntes jeg er viktige saker, sier Toth.
En protest
Sosiologistudent Eirik Bjerkenes ser på økningen som et utrykk for misnøye med dagens regjering.
Mathias Nymo, studerer markedsføring og er enig med Bjerkenes.
– Jeg tror misnøyen mot dagens regjering mobiliserer de som ellers ikke stemmer. Her hjelper sosiale medier mye.
Er det realistisk å se for seg Sylvi Listhaug som statsminister?
– Slik det ser ut nå tror jeg det er mulig, sier Nymo.
- Klar for noe nytt
Andre studenter peker på at partiets tradisjonelle kjernesaker som forklaring på oppslutningen. Flere trekker frem innvandringspolitikk, skatter og avgifter og økt valgfrihet.
Tobias Berg Kristoffersen, økonomistudent, tror populariteten skyldes at mange er klar for å prøve noe nytt.
– Politikken de representerer er ikke nødvendigvis så fremtidsrettet, men jeg opplever at de er opptatt av reelle problemer vi ser her og nå. Jeg syntes det er positivt at de er opptatt av å minske offentlig sløsing.
Han tror likevel at det urealistisk at Sylvi Listhaug kan bli statsminister.
– Mest på grunn av at jeg ikke liker hun som person, sier han og fortsetter:
– Simen Velle derimot er en mer likenes fyr og appellerer til unge.
- All PR er god PR
Mellom eksamensforberedelsene har flere studenter gjort seg tanker om FrPs økende oppslutning. Flere påpeker at selv om partiets politikk kan være litt for spiss, lykkes de godt med sin mediestrategi – ikke minst gjennom TV-opptredener i beste sendetid.
– Simen Velle appellerer til unge gjennom reality-TV og TikTok. I tillegg er Sylvi Listhaug rå i debatter, sier psykologistudent Elisa Andrea Mikkelsen.
I sosiale medier hender det at Simen Velle får kritikk opptreden sin. Studentene synes derimot at dette kan også være gunstig for å tiltrekke oppmerksomhet.
– All PR er god PR, skyter HR-student Vilde Sofie Bakketun inn.