Over 13 000 har lastet ned appen til Henrik
I over et år har gründeren jobbet med prisløfter. – Jeg ble på en måte automatisk prosjektleder på et teknisk prosjekt uten teknisk kompetanse.
På Bergen Teknologioverførings (BTO) «NCE Finance Innovation» kontor ved Media City Bergen sitter økonomistudent og gründer Henrik Johannessen. I desember lanserte han og utviklerteamet appen Tjommi som skal automatisere prisløfter og prisgaranti.
– Appen fungerer slik at man tar et bilde av kvitteringen, deretter søker den etter en bedre pris for varen og prisløfte for så lenge prisgarantien varer. Finner appen en bedre pris blir man varslet og man kan da velge mellom å hente pengene selv eller la appen gjøre det automatisk, forklarer Johannessen.
Hvis man lar Tjommi hente pengene tar appen 20 prosent av mellomlegget på varen. Ideen fikk Johannessen da faren hans benyttet seg av prisgarantien på et nyinnkjøpt TV. Johannessen var selv ikke klar over at varer hadde prisgaranti og ville lage en tjeneste som automatiserer denne prosessen samtidig som kunder blir obs på prisløftet og slipper å måtte følge med på nye priser til enhver tid.
Prosjektleder på heltid
Utviklingen av appen har ifølge den unge gründeren gått svært fort. Han «pitchet» ideen sin til BTO og fikk gjennom dem en privat investor som ga midler til et utviklerteam. Ettersom Johannessen ikke hadde teknisk kompetanse fra før presiserer han at det er et dyktig team som har hjulpet ham med utviklingen.
– Jeg ble på en måte automatisk prosjektleder på et teknisk prosjekt uten teknisk kompetanse. Det har vært en bratt læringskurve, men jeg har lært mye siden vi startet og fått uvurderlig erfaring, sier han.
Johannessen går siste semester på en bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI, men tilbringer mesteparten av tiden sin på kontoret i en heltidsjobb uten betaling. Etter lanseringen i desember har appen blitt lastet ned ca. 13 000 ganger, 2500 kvitteringer har blitt skannet og det er blitt funnet bedre priser for over 800 av dem.
– For oss er dette drømmetall og bedre enn vi hadde forventet, sier Johannessen med et smil.
Satser på Skandinavia
Per dags dato fungerer Tjommi kun for varer kjøpt hos Elkjøp, Komplett og Power, men Johannessen forteller at de holder på få med andre kjeder som XXL, G-Sport, Obs BYGG og Byggmax. Teamet er også i gang med utviklingen av en ny versjon av Tjommi.
– Rent teknisk er det lagt opp til at vi etter hvert skal kunne skalere ut til Danmark, Sverige og Finland ettersom de har mange av de samme elektronikkjedene som i Norge bare under litt andre navn, forklarer gründeren.
Johannessen legger ikke skjul på at det har vært problematisk til tider med å få godkjent alle kravene hos butikkene. Responsen og tilbakemeldingene fra publikum har derfor vært en viktig motivasjon under motgangen.
– Visjonen har alltid vært å hjelpe kundene med å få pengene de har krav på slik at de kan handle hvor og når de vil uten å måtte tenke på om de taper penger. Det jobber vi for hver dag inntil vi har klart det, slår han fast.
- «Luksusfellen»-Hallgeir: – Bergen er mange hakk bedre enn Stavanger
- Debatt: «Singletforbud» gjør ikke treningssentrene bedre