Studentutvalg: Verksteder blir pålagt uegnede rutiner
I en fersk rapport kommer det fram at bare tre prosent av ansatte er fornøyde med samhandlingen ved KMD.
– Det kan føles som at ikke alle ved UiB skjønner de særegne behovene vårt fakultet krever, sier leder for studentutvalget ved KMD, Juni R. Bunkholdt.
I en evaluering blant ansatte ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) kommer det frem misnøye på flere felt. Bare tre prosent er tilfredsstilte med samhandling og kommunikasjon.
Det var På Høyden som først omtalte saken.
– Verkstedene har eksempelvis blitt pålagt rutiner som er mer egnet for UiB sine labber, men det blir helt feil med tanke på hvordan et verksted utnyttes av studentene, påpeker Bunkholdt.
Studentutvalgslederen går tredje året på bachelor i møbel- og romdesign, og gikk dermed aldri ved Kunst- og designhøyskolen i Bergen – der studiet var før samlokaliseringen.
Nestleder i studentutvalget, Elias Blichfeldt Mørk, studerer bachelor i musikkvitenskap. Han understreker differansen blant instituttene:
– Selv om vi nå er ved samme fakultet, har Griegakademiet vært et institutt under UiB i lengre tid. Derfor tror jeg ikke de har samme «oppstartsproblemer» som studentene ved de nye instituttene kan ha blitt påvirket av.
Har troen på forbedring
Dekan ved KMD, Frode Thorsen, tror at det finnes løsningerinnen rekkevidde for studenter og ansatte.
– Jeg er ikke pessimistisk. Fakultetsstyret har nå diskutertrapporten og kommet frem til en prosessorientert plan. Eksempelvis skal heleadministrasjonen på seminardager allerede på onsdag og torsdag. Endring skjerikke over natten, men jeg har fortsatt troen på forbedring.
Thorsen forklarer videre at KMD har spesielle behov, men athan opplever god imøtekommelse fra UiB angående dette.
– Vi er veldig opptatte av å tydeliggjøre hvilke behov vårt fakultet har ovenfor ledelsen på UiB. Samtidig har jeg inntrykket av at de forsøker å forstå og respektere det vi kommer med, konkluderer han.
Studentene merker tiltak
Både Bunkholdt og Mørk er enig i at de merker tiltak forforbedring. Eksempelvis drar Mørk frem studentutvalget han er nestleder for.
– KSU har fått svært god drahjelp av ledelsen som et tiltak.Det bidrar til at studentene får fremme sine synspunkter som en samlet neve,direkte til administrasjonen.
Et poeng og en løsning som dekanen støtter for fullt:
– Det er veldig viktig at studentene også informerer om deres behov, noe de er flinke på. Det hjelper, og alle er svært interesserte i å høre på det, mener Thorsen.
- Les også: Aune Sand har et råd til single studenter
- Maria (22) hjalp flyktninger i Paris – nå har hun startet integreringsgruppe på Kvarteret