Nyhet
Datarom legges ned. Studenter frykter å måtte betale for nye PC-er selv
Tror det kan kan føre til færre søkere på geografistudiet.
Som en del av oppussingsprosjektet i 2020 skal PC-rommene på Ulrike Pihls hus fjernes og erstattes med åpne landskap i de fleste etasjene. For noen skaper dette trøbbel.
– Vi er veldig bekymret på vegne av bachelorstudentene i geografi. sier student og representant fra fagutvalget, Anna Kraaijeveld Enerstvedt.
Hun og medstudentene trenger nemlig datamaskinene til å kjøre GIS-programmet (se faktaboks) som brukes i utdanningen.
– Det er bare de stasjonære PC-ene på Ulrike Pihls hus som har GIS-lisens, derfor er akkurat disse salene veldig viktige for oss, legger hun til.
Programmet er ifølge Ernestvedt noe av det viktigste geografi-studenter lærer seg på bachelornivå.
– Når vi søker jobb etter studiet er GIS-kompetanse noe av det første arbeidsgiveren ser etter.
Fagutvalgsrepresentanten er redd det kan bli en kostbar kompetanse.
– Vi frykter at studentene må gå til innkjøp av nye PC-er som er dyrere, større og mer tungvinte for å kunne delta i undervisning som krever GIS, forteller Enerstvedt.
– Dette kan på sikt føre til at færre velger å søke seg til geografistudiet.
Vil komme med alternative løsninger
Instituttleder for geografi, Peter Andersen, forklarer at det finnes en alternativ løsning.
– For Mac og PC vil det tilbys en «virtuell maskin»-løsning som kan brukes selv om PC-en i seg selv ikke er sterk nok til å kjøre GIS, forteller Andersen
I praksis vil dette ifølge Andersen fungere som et app-system, hvor man logger seg inn på en stasjonær PC på IT-avdelingen, fra en bærbar PC eller Mac, og jobber med GIS.
– Dette tillater studenten å jobbe på Mac eller PC med programmer som krever stor prosessorkraft, forklarer han.
– Fungerer langt fra optimalt
Selv om Enerstvedt forstår problemstillingen til instituttet mener hun fortsatt at denne løsningen er langt fra god nok, da programmet «fryser», stopper og er vanskelig å laste ned.
– Prosjektet med virtuell maskin fungerer langt fra optimalt. Ved de fleste tilfeller oppstår det problemer ved oppstarten av GIS og ved utførelsen av enkle oppgaver.
Ønsker å forbedre underveis
Prosjektleder for Verktøy og tjenesteutvikling i UiB læringslab-programmet, Magnus Svendsen Nerheim, forklarer at prosjektet fortsatt er i en pilotfase.
– Det vil si at vi gjennom å teste prosjektet ut mot faktiske brukere, fanger opp og får justert feil og mangler.
Målet er en velfungerende løsning når den kommer ferdig i drift.
– Vi har jevnlig kontakt med faglærere, undervisningsassistenter og studenter for å følge dette opp.
Ikke overbeviste
Enerstvedt, med fagutvalget i ryggen, stiller seg likevel skeptiske til prosjektet.
– Studenter motsetter seg vel sjelden ny teknologi, men i dette tilfellet anser vi fortsatt stasjonære PC-er som det beste alternativet.
– Dersom denne virtuelle løsningen vil fungere er det flott, men så langt har vi ikke hatt en positiv opplevelse med dette.