Mer enn bare gaming
Er gaming en idrett, eller bare tidsfordriv? Kan man være toppidrettsutøver ved å sitte foran et tastatur og stirre inn i en skjerm? For disse kvinnene er svaret ja.
Forum Scene er rigget til med datamaskiner og utstyr, og det strømmer kontinuerlig folk gjennom dørene. Publikum er av den yngre garde, og det er både unge aspiranter og gaming-glade studenter i salen når landskampen mellom Norge og Finland bryter løs.
Det braker og smeller på scenen. Spenningen står i taket, og etter de tre første rundene leder det norske landslaget med soleklare 3-0.
– Det er utrolig viktig for oss å vise frem landslaget vårt som rollemodeller og inspirasjon for jenter og kvinner, forteller den norske e-sportpresidenten.
Hun heter Elin «Yoojung» Moen, og sitter bakerst i salen, hvor spenningsnivået er høyt. Selv om det norske kvinnelandslaget i Counter-Strike er på hjemmebane, handler denne landskampen om mer enn bare å vinne.
Spillet Counter-Strike er et populært førstepersonsskytespill med over 700.000 spillere daglig. Det er to lag, terrorister og antiterror-politi, hvor lagene bytter side hver runde. Målet er å enten plante eller desarmere en bombe for hver runde som går. Førstemann til 13 rundeseire i to av tre omganger tar seieren.
Tas ikke på alvor
De norske damene er ikke spesielt imponert over hvor seriøst e-sport har blitt tatt i Norge, spesielt når det gjelder unge kvinner.
Historier om at kvinnelige spillere skrur av mikrofonen for å ikke bli lagt merke til, er det mange av. Og det gjelder også for de norske kvinnene. De forteller at de har en tendens til å skru av mikrofonene, og at de stadig opplever trakassering på online-spill.
Men det blir tatt grep, blant annet trekker e-sportpresidenten fram Universitetet i Agder som en pådriver for å løfte e-sport blant kvinner. De tilbyr en bachelor i akademisk e-sport.
– Å inkludere e-sport i utdanningen kan synliggjøre mulighetene man har for å kunne gjøre karriere i e-sportverden, sier Moen.
Hun mener at det er viktig å institusjonalisere gaming, og at økningen av det er en positiv trend.
– Det at e-sport ikke blir tatt like seriøst som for eksempel fotball eller håndball er en av de største utfordringene, spesielt når det er så mange i Norge som gamer.
– Hvordan kan fag i skole og høyere utdanning hjelpe på oppfatningen av e-sport?
– Det som er utrolig viktig er å vise frem hvor profesjonelt e-sport er.
Stang ut for Norge
Når bomben går av, braker det løs på scenen med kraftige lys, fullt av røyk og svære stjerneskudd.
Med 3-0-ledelse er veien brolagt til seier for Norges kvinner. Men det finske landslaget knuser til med runde på runde i andre omgang, og det ser ut til å være lite håp for de norske damene.
De presser likevel tilbake med et fåtall rundeseiere, men det hjelper ikke mot knallsterke naboer fra nord. 3-1, 3-2, 3-3.
Runden ender i en soleklar seier til et velorganisert og samkjørt Finland.
3-13.
Kampen ender til slutt 0-2 til Finland.
Viser seg frem
Presidenten forteller om viktigheten til de norske landslagene, og at det skaper fellesskap og et sterkt, inkluderende miljø i e-sporten, både her i Norge og internasjonalt.
Har du fått med deg siste nytt?
– Det handler om å vise til alle at man kan få en mulighet til å forsvare landet sitt i noe man er veldig god på.
– Hvor viktig er Bergen Games for rekrutteringen i e-sport?
– Det å kunne vise frem kvinnelandslaget som sterke forbilder styrker rekrutteringen inn mot landslaget. I tillegg kan gode rollemodeller inspirere flere til å ta del i e-sportklubbene rundt om i landet.
E-sportturneringen markerer i år noe de selv kaller et stort skritt mot likestilling og inkludering innen e-sport. Det har aldri før vært spilt en live-kamp på scenen i Bergen hvor begge lagene er kvinnelag.
Et stort skritt i riktig retning
Lotta «Waldee» Liesmala er en av de fem utøverne på det finske landslaget, og hun setter stor pris på eksponering og tydeliggjøringen av kvinner i e-sport.
– Jeg brydde meg egentlig ikke særlig om e-sport før jeg fikk høre om ESL Impact, et program for inkluderende e-sport. Jeg tok del i programmet, og resten er historie, forteller den finske landslagsspilleren.
Det internasjonale programmet er skapt for å slåss mot urettferdighet og for å skape inkluderende likestilling i e-sporten. Programmet har et eget ordtak, «#GGforall», som skal vise viktigheten av at utrykket «GG», som står for «good game», ikke bør brukes før det er «good game» for alle.
– Jeg tror viktigheten av profesjonelle landslag ikke kan undervurderes, og at vi med flagget på brystet får vise hvem vi er, og hva det betyr for oss, sier «Waldee».